Harmonikkaorkesterien ja -yhtyeiden SM-kilpailut Imatralla 21.4.2018

Sarjat

Tapahtumassa Suomen mestaruudesta kilpaillaan orkesterisarjassa yhtyesarjassa sekä Tanssimusiikkisarjassa ja Pop/jazz -sarjassa. Kilpailuun voivat osallistua Suomen Harmonikkaliiton jäseninä olevat orkesterit ja yhtyeet. Yhtye voidaan katsoa liiton jäseneksi, jos yksittäisistä soittajista vähintään 3/4 on liiton henkilökohtaisia jäseniä.

Jotta eri ikäiset soittajat voisivat osallistua, jaetaan orkesteri- ja yhtyesarja kahtia soittajien iän mukaan nuorten sarjaan (2002 syntyneet ja nuoremmat) ja aikuisten (2001 syntyneet ja vanhemmat) sarjaan. Enintään 1/4 soittajista saa olla ikärajan ulkopuolella. Muussa tapauksessa yhtye tai orkesteri osallistuu aikuisten sarjaan. Nuorten ikäraja on määritelty niin, että peruskoulun päättävät 9-luokkalaiset voivat siihen vielä osallistua. Usein musiikkiopistoissa ryhmien kokoonpano muuttuu siinä vaiheessa, kun peruskoulu on päättynyt.

Koko kilpailussa on kuusi sarjaa:

1. Harmonikkaorkesterit

2. Nuorten Harmonikkaorkesterit, (2002 syntyneet ja nuoremmat)

3. Harmonikkayhtyeet

4. Nuorten Harmonikkayhtyeet, (2002 syntyneet ja nuoremmat)

5. Tanssimusiikkisarja (ei ikärajaa)

6. Pop/jazz sarja (ei ikärajaa)

Kilpailukappaleet

Sarjoissa 1, 2, 3 ja 4 soitetaan vapaavalintainen ohjelmisto, jonka kesto saa olla enintään 12 minuuttia.

Tanssimusiikkisarjassa soitetaan enintään 15 minuutin ohjelmisto, jossa soitetaan vähintään kolme erilaista tanssirytmiä (esim. valssi, tango, polkka, jenkka, samba, foksi jne.).

Pop/jazzsarja on otettu kisaan mukaan sen vuoksi, että varsinkin monet nuorten ryhmät ovat viime vuosina soittaneet uudenlaista poptyylistä ohjelmistoa. Siinä ohjelman maksimikesto on 12 minuuttia.

Orkesterien ja yhtyeiden kokoonpano

Harmonikkaorkesterisarjan orkesterissa tulee olla vähintään kahdeksan harmonikkaa, joista yksi voi olla bassoharmonikka. Orkesterin maksimikokoa ei ole rajoitettu. Lisäksi säestyssoittimina voidaan käyttää lyömäsoittimia ja muita instrumentteja. Sähkösoittimia saa käyttää bassosoittimissa ja komppikitarassa.

Harmonikkayhtyesarjan yhtyeessä tulee olla 3-7 soittajaa, joista yli puolet, kuitenkin vähintään kolme on harmonikkoja. Tässä on tarkoituksena, että yhtye on harmonikkapainotteinen, mutta siinä voi olla muitakin soittimia. Lukumäärät tarkoittavat sitä, että esimerkiksi harmonikkatrio käy, mutta kuuden soittajan yhtyeessä on oltava jo neljä harmonikkaa.

Tanssimusiikkisarjan ja Pop/jazzsarjan kokoonpanoissa on oltava vähintään 8 soittajaa, josta yli puolet on harmonikkoja. Muita soittimia voivat olla komppisoittimet, puhaltimet, jouset ja digitaalisoittimet. Laulusolistiakin saa käyttää, jos sellainen kokoonpanoon kuuluu. Näissä sarjoissa on siis harmonikkoja oltava vähintään viisi.

Kokoonpanojen säännöt voivat tuntua mutkikkailta, mutta ne on pyritty tekemään yksiselitteisiksi ja sellaisiksi, että ne vastaavat mahdollisimman monien ryhmien käytännön tilannetta. Mukaan mahtuvat niin nuorten musiikkiopistolaisten yhtyeet kuin varttuneiden harmonikkakerholaisten porukat. Ohjelmiston kirjo on laaja, sillä sarjajako ja valinnan vapaus antavat tilaa monenlaisille ryhmille. Hyvä soitto ja onnistunut esitys on kuitenkin tavoitteena kaikissa tapauk­sissa.

Tapahtuman järjestää Suomen Harmonikkaliitto yhteistyössä Karjalan Harmonikkaorkesteri ry:n kanssa.

Ilmoittautumisen yhteydessä tarvitaan seuraavat tiedot:

• Sarja
  • Yhtyeen, orkesterin tai ryhmän nimi
  • Yhteyshenkilö ja yhteystiedot  (osoite, puhelinnumero, sähköposti)
  • Tarkka kokoonpano (montako soittajaa, montako harmonikkaa, ja mitä muita soittimia ryhmässä on)
  • Soittajien nimet ja nuorten sarjoissa myös ikä
  • Ohjelmisto (kappaleet, säveltäjät, sovittajat ja kesto)

Ilmoittautumiset maaliskuussa

Ilmoittautumiset lähetetään Harmonikkaliiton toimistoon viimeistään 15.3.2018
sähköpostilla, osoite: toimisto(at)harmonikkaliitto.net
tai postitse: Suomen Harmonikkaliitto ry, Kyrösselänkatu 3, 39500 IKAALINEN

Tervetuloa Imatralle!

Imatra on iloinen ja vilkas karjalaiskaupunki noin viiden kilometrin päässä Venäjän rajasta. Mahtava Vuoksi virtaa keskellä kaupunkia. Imatrankosken koskinäytöksiä ei vielä kisojen aikaan järjestetä, mutta koski on vaikuttava ilmestys kuivanakin. Ja kuuluisa Imatran Valtionhotelli on tutustumisen arvoinen.

Kisapaikkana on Kulttuuritalo Virta ja sen Karelia-sali, jonne mahtuu 550 henkeä. Koko talo on käytössämme eli jokaiselle ryhmälle on oma huone, ainakin pieni sellainen. 100-paikkaista Kaleva-salia jokainen orkesteri voi vuorollaan käyttää harjoitustilana. Puitteet ovat siis todella hienot.

Imatran Kylpylään olemme suunnitelleet tanssien järjestämistä siten, että orkesterit voivat osallistua ohjelmaan soitannollaan.
Kisapaikalla on kahvio avoinna koko päivän. Ruokailu on järjestettu viereisessä kaupungintalon ravntolassa, jossa tilaa riittää.

Lämpimästi tervetuloa Imatralle!

Matti Ovaskainen, puheenjohtaja