Harmonikkaorkesterien ja -yhtyeiden SM-kilpailut Imatralla 21.4.2018

Harmonikkaorkesterien ja -yhtyeiden tämänvuotiset Suomen Mestaruudet ratkottiin Imatralla 21.4.2018. Kilpailuun osallistui yhteensä 23 orkesteria ja yhtyettä 14 eri paikkakunnalta ympäri Suomea. Mukana oli yhteensä yli 200 soittajaa.

Onnistunut kilpailupäivä keräsi paljon yleisöä. Karelia-sali oli koko päivän jokseenkin täynnä, ja yleisö otti taitavat esitykset riemukkaasti vastaan.

Tuomaristo arvioi esitykset nelihenkisissä kokoonpanoissa. Tuomariston jäseninä toimivat Kazys Stonkus (Kaunasin musiikkiakatemia, Liettua), Raimo Vertainen, Aki P. Hietala, Markku Lindeman, Kimmo Mattila, Virve Jääskeläinen ja Ismo Vänskä.

Kilpailupäivä

Kilpailun tulokset

Harmonikkaorkesterit, yleinen

2.                   AccArt -harmonikat, Joensuun konservatorio

3.                   Karjalan harmonikkaorkesteri, Imatra

4.                   According to Rhythm, Nivala

5.                   Harmonikkaorkesteri Kummanen, Kouvola

Nuorten harmonikkaorkesterit

1.                   Lappeenrannan musiikkiopiston nuoret harmonikat

2.                   Sibelius-opiston Junioriharmonikat, Hämeenlinna

3.                   According to Rhythm Juniors, Nivala

Harmonikkayhtyeet, yleinen

1.                   Trio Harmonien (Ella Heinonen, Viola Ojanen, Kiia-Maria Piispa), Vihti/Karkkila/Miehikkälä

2.                   Mäntsälän Harmonikkojen kvartetti, Mäntsälä

3.                   Harmonikkayhtye Parents, Hämeenlinna

4.                   Harmonikkayhtye Pomppaduuri, Hämeenlinna

Nuorten harmonikkayhtyeet

1.                   Triccordions (Minja Alho, Juuti Tikka, Saana Kastelli), Ylivieska

2.                   Trio Lumo (Leevi Kaarlaakso, Jesse Alasimi, Lilja Kujanpää), Lohja

Pop/jazz-sarja

2.                   Karjalan harmonikkaorkesteri, Imatra

3.                   According to Rhythm, Nivala

4.                   Jämsän Junioriharmonikat, Jämsä

Tanssimusiikkisarja

2.                   Karjalan harmonikkaorkesteri, Imatra

3.                   Enon harmonikkakerho, Eno

4.                   Turun Harmonikkakerhon tanssiorkesteri

5.                   Mäntsälän Harmonikat

Suomen Harmonikkaliitto ry esittää parhaat kiitokset kilpailun käytännön toteutuksesta Karjalan Harmonikkaorkesteri ry:lle ja Kulttuuripalvelu Kaiku Ky:lle.

Kilpailun taustatiedot

Sarjat

Tapahtumassa Suomen mestaruudesta kilpaillaan orkesterisarjassa yhtyesarjassa sekä Tanssimusiikkisarjassa ja Pop/jazz -sarjassa. Kilpailuun voivat osallistua Suomen Harmonikkaliiton jäseninä olevat orkesterit ja yhtyeet. Yhtye voidaan katsoa liiton jäseneksi, jos yksittäisistä soittajista vähintään 3/4 on liiton henkilökohtaisia jäseniä.

Jotta eri ikäiset soittajat voisivat osallistua, jaetaan orkesteri- ja yhtyesarja kahtia soittajien iän mukaan nuorten sarjaan (2002 syntyneet ja nuoremmat) ja aikuisten (2001 syntyneet ja vanhemmat) sarjaan. Enintään 1/4 soittajista saa olla ikärajan ulkopuolella. Muussa tapauksessa yhtye tai orkesteri osallistuu aikuisten sarjaan. Nuorten ikäraja on määritelty niin, että peruskoulun päättävät 9-luokkalaiset voivat siihen vielä osallistua. Usein musiikkiopistoissa ryhmien kokoonpano muuttuu siinä vaiheessa, kun peruskoulu on päättynyt.

Koko kilpailussa on kuusi sarjaa:

1. Harmonikkaorkesterit

2. Nuorten Harmonikkaorkesterit, (2002 syntyneet ja nuoremmat)

3. Harmonikkayhtyeet

4. Nuorten Harmonikkayhtyeet, (2002 syntyneet ja nuoremmat)

5. Tanssimusiikkisarja (ei ikärajaa)

6. Pop/jazz sarja (ei ikärajaa)

Kilpailukappaleet

Sarjoissa 1, 2, 3 ja 4 soitetaan vapaavalintainen ohjelmisto, jonka kesto saa olla enintään 12 minuuttia.

Tanssimusiikkisarjassa soitetaan enintään 15 minuutin ohjelmisto, jossa soitetaan vähintään kolme erilaista tanssirytmiä (esim. valssi, tango, polkka, jenkka, samba, foksi jne.).

Pop/jazzsarja on otettu kisaan mukaan sen vuoksi, että varsinkin monet nuorten ryhmät ovat viime vuosina soittaneet uudenlaista poptyylistä ohjelmistoa. Siinä ohjelman maksimikesto on 12 minuuttia.

Orkesterien ja yhtyeiden kokoonpano

Harmonikkaorkesterisarjan orkesterissa tulee olla vähintään kahdeksan harmonikkaa, joista yksi voi olla bassoharmonikka. Orkesterin maksimikokoa ei ole rajoitettu. Lisäksi säestyssoittimina voidaan käyttää lyömäsoittimia ja muita instrumentteja. Sähkösoittimia saa käyttää bassosoittimissa ja komppikitarassa.

Harmonikkayhtyesarjan yhtyeessä tulee olla 3-7 soittajaa, joista yli puolet, kuitenkin vähintään kolme on harmonikkoja. Tässä on tarkoituksena, että yhtye on harmonikkapainotteinen, mutta siinä voi olla muitakin soittimia. Lukumäärät tarkoittavat sitä, että esimerkiksi harmonikkatrio käy, mutta kuuden soittajan yhtyeessä on oltava jo neljä harmonikkaa.

Tanssimusiikkisarjan ja Pop/jazzsarjan kokoonpanoissa on oltava vähintään 8 soittajaa, josta yli puolet on harmonikkoja. Muita soittimia voivat olla komppisoittimet, puhaltimet, jouset ja digitaalisoittimet. Laulusolistiakin saa käyttää, jos sellainen kokoonpanoon kuuluu. Näissä sarjoissa on siis harmonikkoja oltava vähintään viisi.