Liiton toiminta

Suomen Harmonikkaliitto on valtakunnallinen musiikkijärjestö, jonka tehtävänä on edistää harmonikansoiton harrastusta ja asemaa. Liitto on harmonikkamusiikin harrastajien yhteinen liitto, johon kuuluu noin 4000 jäsentä. Jäseneksi voivat liittyä sekä yksityiset henkilöt että yhdistykset ikään tai soittotaitoon katsomatta.

Liitto julkaisee omaa Haitari.fi-nimistä jäsenlehteä 4 kertaa vuodessa. Jäsenjulkaisun ohella valtakunnallinen harmonikansoiton harrastus- ja koulutustoiminnan monimuotoinen tukeminen on keskeistä. Erityisesti nuorten harrastajien aktivointi ja toiminnan tukeminen on yksi liiton tärkeimmistä tehtävistä.

Harmonikkaliiton hallinto on kolmiportainen. Varsinainen liittokokous pidetään vain joka kolmas vuosi.  Liittovaltuusto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa. Valtuustossa on 12 jäsentä ja 12 varajäsentä. Liiton hallintoa hoitaa hallitus. Harmonikkaliitto saa vuosittain tukea toimintaansa Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.