Harmonikkaorkestereiden ja -yhtyeiden SM-kilpailut

27.04.2024

Ikaalinen

Harmonikkaorkestereiden ja -yhtyeiden Suomen mestaruuskilpailut järjestetään seuraavan kerran la 27.4.2024. Kilpailupaikka on Ikaalinen Spa & Resort, osoite Huvilatie 2, 39500 IKAALINEN.
Tapahtuma alkaa jo pe 26.4. Ohjelmassa tuolloin mm. Harmonikkamessujen avajaiset, tervetulotilaisuus sekä iltatanssit ravintola Kyröksessä Helminauhan tahtiin. Harmonikkamessuilla mukana mm. Dynamis, Harmonikkamyynti Kalle Kurvinen, Timantti Harmonikka sekä Nahka-Tuote Sirok.

Kilpailussa kuullaan yhteensä 14 ohjelmistoa 7 eri sarjassa. Harmonikkanäyttelyt avautuvat kilpailupäivänä klo 9.00 ja kisat alkavat klo 10.00.

Harmonikkaliiton jäsenet pääsevät seuraamaan kilpailua ilman pääsymaksua. Ei-jäsenet voivat hankkia liput Harmonikkaliiton lippukaupasta

—————————————————————————————————————————–

Kilpailun ilmoittautumiset Suomen Harmonikkaliittoon ke 27.3.2024 mennessä sähköpostitse toimisto@harmonikkaliitto.fi
Ilmoittautumisen yhteydessä tarvitaan seuraavat tiedot:

• Sarja
  • Yhtyeen / orkesterin / ryhmän nimi
  • Yhteyshenkilö ja yhteystiedot (nimi, osoite, puhelinnumero, sähköposti)
  • Tarkka kokoonpano (montako soittajaa, montako harmonikkaa, mitä muita soittimia)
  • Soittajien nimet ja nuorten sarjoissa myös ikä (syntymävuosi)
  • Ohjelmisto (kappaleiden nimet, säveltäjät, sovittajat ja kesto)

Suomen Harmonikkaliitto ry
Kyrösselänkatu 3
39500 IKAALINEN
toimisto@harmonikkaliitto.fi
www.harmonikkaliitto.fi

Harmonikkaorkestereiden ja -yhtyeiden Suomen mestaruuskilpailujen säännöt

Yleistä
Kilpailu on tarkoitettu harmonikansoiton (ja avustajina muiden soittimien) harrastajille. Kilpailun järjestäjänä toimii Suomen Harmonikkaliitto, sekä mahdollisesti jokin paikallinen jäsenyhdistys. Kilpailuun voivat osallistua Suomen Harmonikkaliiton jäseninä olevat yhtyeet ja orkesterit. Kokoonpano voidaan katsoa liiton jäseneksi, jos yksittäisistä soittajista vähintään 3⁄4 on liiton henkilökohtaisia jäseniä.

Sarjat
Kilpailussa on seitsemän sarjaa. Sarjajakoa voidaan tulevaisuudessa muuttaa Suomen Harmonikkaliiton hallituksen päätöksellä. Sarjajako ilmoitetaan kilpailukutsussa.
Orkesteri- ja yhtyesarjat jaetaan soittajien iän perusteella yleiseen ja nuorten sarjaan (v. 2024 kilpailuissa v. 2008 syntyneet ja nuoremmat). Nuorten sarjoissa enintään 1⁄4 soittajista saa olla ikärajan ulkopuolella, muussa tapauksessa yhtye tai orkesteri osallistuu yleiseen sarjaan.

Sarjajako (v. 2024):

• Harmonikkaorkesterit, yleinen sarja (2007 syntyneet ja vanhemmat)
  • Harmonikkaorkesterit, nuorten sarja (2008 syntyneet ja nuoremmat)
  • Harmonikkayhtyeet, yleinen sarja (2007 syntyneet ja vanhemmat)
  • Harmonikkayhtyeet, nuorten sarja (2008 syntyneet ja nuoremmat)
  • Tanssimusiikkisarja (ei ikärajaa)
  • Pop/jazz -sarja (ei ikärajaa)
  • Kamarimusiikkisarja (ei ikärajaa)

Ohjelmisto
Kilpailuissa soitetaan vapaavalintainen ohjelmisto, jonka soiva kesto saa olla enintään 12 minuuttia. Kilpailujen järjestäjä voi myös määrätä eri sarjoihin pakollisia kappaleita.
Tanssimusiikkisarjassa ohjelmiston tulee sisältää vähintään kolme erilaista tanssirytmiä (esim. valssi, tango, polkka, jenkka, samba, foksi jne.). Soitettavien kappaleiden nuoteista toimitetaan tuomaristolle kahdet kopiot ennen kilpailun alkua.

Kokoonpanot
Harmonikkaorkesterisarjan kokoonpanossa tulee olla vähintään 8 harmonikkaa, joista yksi voi olla bassoharmonikka. Lisäksi muita soittimia voi olla mukana, mutta harmonikkojen osuus on oltava yli puolet kokoonpanon vahvuudesta.
Tanssimusiikkisarjan kokoonpanossa on oltava vähintään 8 soittajaa. Harmonikkojen osuus on oltava yli puolet kokoonpanon vahvuudesta. Laulusolistia saa käyttää.
Pop/jazz-sarjan kokoonpanossa on oltava vähintään 8 soittajaa. Harmonikkojen osuus on oltava yli puolet kokoonpanon vahvuudesta. Laulusolistia saa käyttää.
Harmonikkayhtyesarjan kokoonpanossa voi olla 2-7 soittajaa, joista yli puolet on oltava harmonikkoja.
Kamarimusiikkisarjan kokoonpanossa voi olla 2-7 soittajaa, joista vähintään yhden on oltava harmonikka.

Arviointi ja palkinnot
Tuomaristo antaa jokaisesta esityksestä pisteet 1-100. Pisteet muodostuvat tuomariston jäsenten antamien pisteiden keskiarvosta. Pisteet 90-100 saaneet ryhmät saavat kaikki 1.sijan (= “1. kategorian palkinnon”), pisteet 80-89 saaneet saavat 2. sijan, pisteet 70-79 3. sijan jne. Kilpailussa jaetaan erilaisia palkintoja ja Suomen Mestari-tittelin saa kilpailujen korkeimmat pisteet saavuttanut ryhmä. Lisäksi kaikki osallistujaryhmät saavat kunniakirjan sekä tuomaristolta kirjallisen palautteen.

Kerro tapahtumasta muillekin

Tule mukaan toimintaan!