Henna-Maija Vannemaa Vuoden Harmonikkataiteilija 2019

1.2.2019

Suomen Harmonikkaliitto on nimennyt Vuoden Harmonikkataiteilijaksi 2019 Henna-Maija Vannemaan. Huomionosoitus julkistettiin Harmonikkaristeilyllä 27.1.2019. Harmonikkaliiton jäsenistö ehdotti Vuoden Harmonikkataiteilijaksi kaikkiaan 65 eri henkilöä, joista liiton hallitus teki valinnan.

Henna-Maija Vannemaa on 31-vuotias energinen ja osaava muusikko, jonka työ säteilee ympäristöönsä kuin aurinko. Hän on monipuolinen osaaja niin esittävänä taiteilijana, opettajana ja nuorten harmonikkaorkesterin ohjaajana.

Henna-Maija Vannemaan johtama Jokilaaksojen Musiikkiopiston According to Rhythm -orkesteri on innostanut monia uusia nuoria harmonikansoiton harrastuksen pariin. Vannemaa on myös ideoinut Nivalassa järjestelyn Palje+ tapahtuman, joka on jo useana vuonna kerännyt kokoon nuorten musiikkiryhmiä eri puolilta Suomea.

Viime vuoden alussa aloitti toimintansa Valtakunnallinen nuorten harmonikkaorkesteri, joka toimii Suomen Harmonikkaliiton yhteydessä Henna-Maija Vannemaan johdolla. Mukana on noin 20 lukioikäistä soittajaa eri paikkakunnilta musiikkioppilaitosten piiristä.

Huomionosoituksen kriteerejä olivat:

• Hyvä musiikkiammatillinen koulutus ja osaaminen.
  • Näkyvä työ erityisesti nuorten keskuudessa.
  • Työn suuri vaikuttavuus eli ei pelkkä oma esiintyminen tai opettaminen, vaan myös muu oman alan aktiivisuus.
  • Jo hankittu kokemus, mutta kuitenkin niin, että vielä suuremmat uran saavutukset ovat edessä.
  • Bonuksena työ maakunnissa, laajasti myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Suomen Harmonikkaliitto onnittelee lämpimästi Henna-Maija Vannemaata.

Kuva: Petra Uosukainen