Kultaisen Harmonikan voitto jaettiin

Historiallinen lopputulos Kultaisessa Harmonikassa

Kultaisen Harmonikan voitto jaettiin Sonja Lampisen ja Vilma Wirénin kesken

Hopeisen Harmonikan voittoon Annabel Heikola

Kultaisen Harmonikan kilpailu oli historiallisen tiukka ja lopulta tuomariston pisteet menivät täysin tasan kahden soittajan kesken. Vilma Wirén Jyväskylästä ja Sonja Lampinen Saarijärveltä nappasivat tuomaristolta yhtä monta kymppiä ja tasatuloksen, ja jakoivat siten Kultaisen Harmonikan 2021 voiton. Kolmas oli Nita Linna Äänekoskelta.

Hopeisen Harmonikan voitti kisan kuopus, 8-vuotias Annabel Heikola Porista. Kilpailu nähtiin suorana TV-lähetyksenä Ikaalisten kylpylästä Sata-Häme Soi -juhlilta.

Tuomaristo hehkutti Sonja Lampisen ja Vilma Wirenin soittoa. Sonjan soittoa luonnehdittiin raikkaaksi, svengaavaksi ja monipuolisesti nyansoiduksi. Vilman soittoa luonnehdittiin musikaaliseksi ja sävykkääksi. Molemmat sädehtivät lavalla ja ottivat hienosti huomioon niin orkesterin kuin yleisön.

Sonja Lampisen kappalevalintoja pidettiin mielenkiintoisina. Hänen kilpailukappaleensa olivat  balkanilainen kansansävelmä AJDE JANO  ja V. Chernikovin VORONEZHIN COWBOY. Vilma Wirén soitti Lasse Pihlajamaan ELÄMÄN HELMIÄ sekä V. Vlasovin BRAHMS’ SMILEn.

Hopeisen Harmonikan voittaja Annabel Heikola soitti Derbenkon Night Expressin. Tuomaristo totesi, että Annabelissa on luontaista lavakarismaa. Hänen soittonsa todettiin olevan teknisesti taitavaa. Annabel sai kiitosta myös molempien käsien motoriikan upeasta hallinnasta.

Kultaisen Harmonikan nostalgiapotpuri sai yleisön tunnelman lämpiämään entisestään ja potpurissa kuultu Ellin polkka nosti yhden parin tuoleistaan pistämään tanssiksi.

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimi kapellimestari ja Kokkolan Talviharmonikka -tapahtuman johtaja Raimo Vertainen. Muut tuomariston jäsenet olivat harmonikansoiton opettaja Sirpa Kainulainen Joensuun konservatoriosta, musiikkimajuri, Rakuunasoittokunnan päällikkökapellimestari Riku Huhtasalo, harmonikkaopettaja Saara Pitkänen Hämeenlinnan Sibelius-opistosta sekä muusikko, musiikkikasvattaja ja lastenmusiikin ammattilainen Satu Sopanen.

Kultainen Harmonikka on viihdeharmonikansoiton Suomen mestaruuskilpailu, joka on järjestetty vuodesta 1983 alkaen. Lasten Hopeinen Harmonikka on järjestetty sen rinnalla vuodesta 1986 Ikaalisissa Sata-Häme Soi -festivaalilla.

Tänä vuonna Sata-Häme Soi järjestetään kahdessa osassa. Kultaisen ja Hopeisen Harmonikan lisäksi harmonikansoiton Suomen Pelimannimestaruudet ratkottiin Ikaalisissa kuluneella viikolla. Festivaalin toinen osa Elosoitto järjestetään 13.–15.8. Silloin luvassa on kaksi musiikin täyttämää päivää Festivaalipuistossa, Omalla Tuvalla ja Ikaalisten kirkossa.