SM-kisojen yhteydessä Kouvolan Komia

13.2.2020

Joka toinen vuosi pidettävät harmonikkaorkesterien ja -yhtyeiden SM-kilpailut pidetään 25.4.2020 Kouvolan Kuusankoski-talossa, joka on varattu kokonaan kilpailuja varten. Kilpailuihin otetaan vauhtia jo perjantaina 24.4.2020, kun Kouvolan kaupungintalolla järjestetään harmonikkamusiikkiin keskittyvät Kouvolan Komia -tapahtuma. Tapahtumassa tanssitaan perinteisen harmonikkamusiikin tahtiin ja kuullaan sekä paikallista osaamista että Suomen parhaimmistoa. Kouvolan Komiaan on vapaa pääsy ja tapahtuma on ikärajaton.

Harmonikkaorkesterien ja -yhtyeiden kilpailussa on kuusi sarjaa. Alla ilmoittautumisohjeet.

Ilmoittaudu viimeistään 20.3.2020

Suomen Mestaruudesta kilpaillaan Harmonikkaorkesterisarjassa, Harmonikkayhtyesarjassa sekä Tanssimusiikkisarjassa ja Pop/jazz -sarjassa. Kilpailuun voivat osallistua Suomen Harmonikkaliiton jäseninä olevat orkesterit ja yhtyeet. Yhtye voidaan katsoa liiton jäseneksi, jos yksittäisistä soittajista vähintään ¾ on liiton henkilökohtaisia jäseniä.

Orkesteri- ja yhtyesarja jaetaan soittajien iän mukaan

(1) nuorten sarja (2004 syntyneet ja nuoremmat) ja
(2) aikuisten sarja (2003 syntyneet ja vanhemmat)

Enintään ¼ soittajista saa olla ikärajan ulkopuolella.
Muussa tapauksessa yhtye tai orkesteri osallistuu aikuisten sarjaan.

Kilpailussa on kuusi sarjaa:

1. Harmonikkaorkesterit
  2. Nuorten Harmonikkaorkesterit, (2004 syntyneet ja nuoremmat)
  3. Harmonikkayhtyeet
  4. Nuorten Harmonikkayhtyeet (2004 syntyneet ja nuoremmat)
  5. Tanssimusiikkisarja (ei ikärajaa)
  6. Pop/jazz -sarja (ei ikärajaa)

Kilpailukappaleet

• Sarjoissa 1, 2, 3 ja 4 soitetaan vapaavalintainen ohjelmisto, jonka kesto saa olla enintään 12 minuuttia.
  • Tanssimusiikkisarjassa soitetaan enintään 15 minuutin ohjelmisto, jonka tulee sisältää vähintään kolme erilaista tanssirytmiä (esim. valssi, tango, polkka, jenkka, samba, foksi jne.).
  • Pop/jazz-sarjassa soitetaan enintään 12 minuutin ohjelmisto.

Kappaleiden nuotit on tapahtuman alkaessa toimitettava tuomaristolle.

Orkesterien ja yhtyeiden kokoonpano

• Harmonikkaorkesterisarjan orkesterissa tulee olla vähintään 8 harmonikkaa, joista yksi voi olla bassoharmonikka. Lisäksi säestyssoittimina voidaan käyttää lyömäsoittimia ja muita instrumentteja. Sähkösoittimia saa käyttää bassosoittimissa ja komppikitarassa.
  • Harmonikkayhtyesarjan yhtyeessä tulee olla 3-7 soittajaa, joista yli puolet, kuitenkin vähintään kolme on harmonikkoja. (Esim. harmonikkatrio käy, mutta 6 soittajan yhtyeessä on oltava jo 4 harmonikkaa.)
  • Tanssimusiikkisarjan ja Pop/jazz-sarjan kokoonpanoissa on oltava vähintään 8 soittajaa, josta yli puolet on harmonikkoja. Muiksi soittimiksi katsotaan komppisoittimet, puhaltimet, jouset ja digitaalisoittimet. Laulusolistia saa käyttää. Harmonikkoja on siis oltava näissä kokoonpanoissa vähintään viisi.

Mukaan mahtuvat niin nuorten musiikkiopistolaisten yhtyeet kuin varttuneiden harmonikkakerholaisten porukat. Ohjelmiston kirjo on laaja, sillä sarjajako ja valinnan vapaus ohjelmistossa antavat tilaa monenlaisille ryhmille. Hyvä soitto ja onnistunut esitys on kuitenkin tavoitteena kaikissa tapauksissa.

Ilmoittautumiset Suomen Harmonikkaliittoon 20.3.2020 mennessä sähköpostitse

toimisto@harmonikkaliitto.net

Ilmoittautumisen yhteydessä tarvitaan seuraavat tiedot:

• Sarja
  • Yhtyeen/orkesterin/ryhmän nimi
  • Yhteyshenkilö ja yhteystiedot (osoite, puhelinnumero, sähköposti)
  • Tarkka kokoonpano (montako soittajaa, montako harmonikkaa, mitä muita soittimia)
  • Soittajien nimet ja nuorten sarjoissa myös ikä
  • Ohjelmisto (kappaleet, säveltäjät, sovittajat ja kesto)

Kilpailupaikka on Kuusankoski-talo, osoite Kymenlaaksonkatu 1, 45700 Kouvola

Yhteyshenkilö Kuusankoskella:

• Anu Vilamaa, puh. 040 503 1014