Kultaisen ja Hopeisen Harmonikan voittajat on valittu

8.7.2019

Kultaisen Harmonikan voittoon Pilvi Huhta Vihdistä

Hopeisen Harmonikan voittoon Anni Saksman Savonlinnasta

Vihtiläinen 16-vuotias Pilvi Huhta on voittanut Kultaisen Harmonikan kilpailun suorassa tv-lähetyksessä Ikaalisten Sata-Häme Soi -festivaalilla. Pilvi Huhta soitti kilpailussa V. Vlasovin Basso Ostinaton ja italialaisen Renzo Ruggierin Variaatiot Säkkijärven polkasta. Tuomaristo kehui hänen svengaavaa, reipasta soittoaan sekä rohkeaa heittäytymistä tunnelmasta toiseen.

”Otat hienosti yleisösi, sinun soittoasi on ilo kuunnella ja katsella. Nautit esiintymisestä ja loistat lavalla”, tuomaristo totesi.

Heinäkuun lopussa 17 vuotta täyttävä iloinen ja pirteä Pilvi opiskelee musiikkia Taideyliopiston Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa klassisella harmonikkaluokalla. Nuoresta iästään huolimatta hän on soittanut harmonikkaa jo 14 vuotta. Seuraava koitos on edessä elokuussa, kun hän osallistuu Kiinassa kansainväliseen Coupe Mondiale -harmonikkakilpailuun.

”Tulevaisuuden suunnitelmat ovat avoinna, musiikin lisäksi lentäjän ammatti kiinnostaa”, Pilvi Huhta kertoo.

Toiseksi Kultaisen Harmonikan kilpailussa tuli Aliisa Räsänen Porista. Tuomaristo ihaili hänen upeaa, nopeaa, puhdasta ja kepeää soittoa erityisesti Astierin Route Expressissä. Kilpailun kolmas oli Jonna Hytönen Äänekoskelta ja neljäs Tero Tanttu Mikkelistä.

Hopeisen Harmonikan voittaja, 9-vuotias Anni Saksman Savonlinnasta on soittanut harmonikkaa neljä vuotta Savonlinnan musiikki- ja tanssiopistossa Kirsi Laamasen opissa. Tuomaristo totesi Annin esityksen olevan musikaalinen ja ehjä. Annin soitossa perusasiat ovat tuomariston mukaan kunnossa. Harmonikansoiton lisäksi Anni harrastaa kilpahiihtoa, yleisurheilua ja suunnistusta.

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimi musiikin tohtori Pasi Hirvonen. Muut tuomariston jäsenet olivat Kultaisen Harmonikan voittaja, digiharmonikan kansainvälinen mestari Netta Skog, musiikkipedagogi, lastenmusiikin erityistuntija Siina Hirvonen, Kansainvälisen Harmonikkaliiton varapuheenjohtaja Jörgen Sundeqvist sekä harmonikkataiteilija ja teatterikapellimestari Matti Ekman.

AlfaTV:n suoraa lähetystä Kultaisen ja Hopeisen Harmonikan 2019 finaalista seurasi 250 000 tv-katsojaa. Finnpanelin tilaston mukaan vain MTV3:n ja Ylen kanavilla oli samalla viikolla ohjelmia, joiden katsojaluvut olivat isommat.

Yle TV2:n viikon katsojaluvuissa AlfaTV:n Kultaisen ja Hopeisen Harmonikan finaali olisi ollut 7. katsotuin ohjelma. Enemmän katsojia oli vain jalkapallon naisten MM-otteluilla ja yleisurheilun Tampereen GP-kisoilla.

Kultaisessa Harmonikassa kisataan viihdeharmonikansoiton suomenmestaruudesta. Kultainen Harmonikka on järjestetty jo vuodesta 1983 lähtien ja sen rinnalla lasten Hopeinen Harmonikka vuodesta 1986 Ikaalisissa Sata-Häme Soi -festivaalilla.

Kuvassa Kultaisen Harmonikan voittaja Pilvi Huhta. Kuvaaja Markus Korpi-Hallila.