Sata-Häme Soi konkurssiin

13.9.2023

Sata-Häme Soi ry on hakeutunut konkurssiin. Oikeusrekisterikeskuksen maksukyvyttömyysrekisteristä selviää, että yhdistyksen konkurssiasia on tullut vireille keskiviikkona 13.9.2023.

50-vuotisjuhliaan kesällä 2022  viettänyt harmonikkafestivaali ei enää menneen kesän 2023 jälkeen selvinnyt taloudellisesta tappiostaan.

Sata-Häme Soi on kamppaillut taloutensa kanssa useaan otteeseen. Jo vuonna 2018 juhlat oli konkurssin partaalla, mutta Ikaalisten kaupunki tuli tuolloin pitkällisen poliittisen väännön päätteeksi apuun ja osti Kultaisen ja Hopeisen Harmonikan tavaramerkit sekä juhlien aftermovien. Lisäksi yhdistys sai ikaalislaisilta yrityksiltä korotonta lainaa ja pystyi näin selättämään kesän tappion.

Vuoden 2019 juhlat onnistuivat pitkälti talkoovoimin myös taloudellisesti, mutta sitten iski korona, jonka jälkimainigeissa vietettiin Sata-Häme Soin 50-vuotisjuhlia kesällä 2022. Väki ei lähtenyt liikkeelle ja jälleen kesän juhlien jäljiltä yhdistys oli maksuvaikeuksissa. Ikaalisten kaupunki ja elinkeinoyhtiö Ikaalisten Kehitys myönsivät tuolloin avustusta ja Ikaalisten Säästöpankkisäätiö rahoitti kesän 2023 juhlia niin, että Festivaalipuistoon oli viime kesänä ilmainen sisäänpääsy.

Konsertti- ja tapahtumatarjonta kesällä 2023 oli monipuolinen ja korkeatasoinen, mutta yleisö ei löytänyt konsertteihin eikä sateinen sää houkutellut ulkoilmatapahtumiin. Sekä pääsylipputulot että ravintolatoiminnan tuotot jäivät pieniksi.