Sibelius-opiston Harmonikkaorkesteri Suomen mestari 2022

13.11.2022

Harmonikkaorkesterien ja -yhtyeiden Suomen mestaruuden 2022 voitti Pop-jazz -sarjassa soittanut Sibelius-opiston Harmonikkaorkesteri Hämeenlinnasta Reijo Ahosen johdolla. Orkesteri soitti Ultra Bra -sikermän Saara Pitkäsen sovituksena sekä L. Bernsteinin Mambon.

Tuomaristo kiinnitti huomiota Ultra Bra -sikermän loistavaan ja vaikeaan sovitukseen, jonka orkesteri esitti taidokkaasti hyvällä svengillä ja värikkäästi rekistereitä ja dynamiikkaa vaihdellen. Myös Mambo oli tuomariston mielestä todella hieno. Orkesteri sai kiitosta taidostaan muodostaa musikaalisia fraaseja. Sibelius-opisto sai Pop-jazz -sarjassa päivän korkeimmat pisteet, 96/100 pistettä, ja voitti Suomen mestaruuden 2022.

Ensimmäiseen palkintoon, eli yli 90 pisteeseen (max 100), Sibeliusopiston Harmonikkaorkesteri ylsi myös Harmonikkaorkesterien sarjassa sekä Tanssimusiikkisarjassa. Ensimmäisen palkinnon pokkasivat myös Itä-Helsingin musiikkiopiston harmonikkaorkesteri (Ihmon harmonikkaorkesteri)  Nuorten Harmonikkaorkesterit -sarjassa.

Toisen palkinnon saivat Sibelius-opiston Junioriharmonikat Nuorten harmonikkaorkesterit -sarjassa, Minimuusikot Porista Nuorten harmonikkayhtye -sarjassa, Kummanen Kouvolasta ja Karjalan Harmonikkaorkesteri Imatralta Harmonikkaorkesterit -sarjassa, sekä Hyvinkään Harmonikkakerho, Karjalan Harmonikkaorkesteri ja Kummanen Tanssimusiikkisarjassa.

Tuomariston puheenjohtajana toimi säveltäjä Matti Murto Ikaalisista, muut tuomariston jäsenet olivat muusikko Petri Ikkelä Helsingistä, harmonikansoiton opettaja, kapellimestari Raimo Vertainen Kokkolasta ja Tampereen konservatorion harmonikansoiton lehtori Markku Lindeman Nokialta.

Arvioinnissa annettiin pisteitä seuraavasti:

1. 90-100          1. palkinto
  2. 80-89            2. palkinto
  3. 70-79             3. palkinto
  4. alle 70           kunniakirja, ei palkintosijaa

Palkintosija määräytyi pisteiden perusteella ja pisteet määräytyivät oman esityksen ja taitotason mukaan.