Vuoden Harmonikkataiteilija 2021 on Janne Valkeajoki

26.3.2021

Suomen Harmonikkaliitto ry on nimennyt Janne Valkeajoen Vuoden Harmonikkataiteilijaksi 2021. Janne Valkeajoki on 29-vuotias musiikin maisteri, joka aloitti opintonsa Lappeenrannan musiikkiopistossa, jatkoi sieltä Sibelius-Akatemian nuorisokoulutukseen ja edelleen maisteriopintoihin. Hän jatkoi edelleen sekä harmonikka- että kapellimestariopintojaan Saksassa Würzburgin musiikkikorkeakoulussa.

Tämän vuoden alussa ilmestyi Janne Valkeajoen debyyttilevy saksalaisen Neos-yhtiön julkaisemana. Levyllä on säveltäjä Magnus Lindbergin kaikki harmonikkateokset. Näistä kaksi Accordion Jubilees ja Dos Coyotes ovat Jannen kantaesittämiä ja niiden syntyyn hän on itsekin läheisesti vaikuttanut.

Lähiaikojen ohjelmassa on mm. Kalevi Ahon Sonata Concertanten esitys Mikkelin Musiikkijuhlilla heinäkuussa ja Ville Raasakan uuden konserton kantaesitys Bambergin nykymusiikkijuhlilla marraskuussa. Parhaillaan on menossa myös yhteistyö ja levytysprojekti saksalaisen der/gelbe/klang -yhtyeen kanssa.

Vuoden Harmonikkataiteilijan valinta tehtiin nyt neljännen kerran. Valinnan pohjana oli yli 300 Harmonikkaliiton jäseniltä saatua vastausta, joissa korostettiin Janne Valkeajoen hyvin alkanutta kansainvälistä uraa, taiteellista ulottuvuutta, energisyyttä, lahjakkuutta ja harmonikan uusia ulottuvuuksia.

(kuva © Pietari Purovaara)

Kerro uutisesta muillekin

Tule mukaan toimintaan!