Suomen Harmonikkaliitto

Uusi Etusivu 2015

Etukansi Pieni

Suomalaisen harmonikan historia -kirja on ilmestynyt

Sen ovat toimittaneet Vesa Kurkela, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian professori, ja Marko Tikka, historiantutkija ja Tampereen yliopiston dosentti.
Suomalaisen harmonikan historia on aiheensa ensimmäinen kokonaisesitys. Teoksessa on 400 sivua ja yli sata valokuvaa, joista suurin osa on aikaisemmin julkaisemattomia.

Suomalaisilla on ollut erityinen suhde harmonikkaan jo yli sadanviidenkymmenen vuoden ajan. Harmonikka on sekä rakastettu että vihattu soitin. Harmonikalla on paitsi käyty sotaa ja vastustettu auktoriteetteja, myös sävelletty ja soitettu ensi kertaa levylle keskeinen populaarimusiikkimme sävelaarteisto.

Suomalaisen harmonikan historia kuvaa harmonikan varhaisvaiheet, tuo esiin merkittävimmät soittajat ja esittelee harmonikalla meillä soitetun musiikin. Suomalaisen harmonikan historia tarjoaa ensimmäisen kattavan kuvan harmonikan rakentajista ja harmonikkateollisuudesta Suomessa ja kokoaa myös ensi kertaa yhteen harmonikan akateemisen historian, soitonopetuksen ja klassisen harmonikan vaiheet Suomessa. Kirjan kirjoittajat ovat Mika Huusari, Vesa Kurkela, Helka Kymäläinen, Markku Lepistö, Viljo Mannerjoki, Rauno Nieminen, Matti Rantanen, Toivo Tamminen, Marko Tikka ja Mikko Vanhasalo.

Suomalaisen harmonikan historia on tärkeä teos paitsi harmonikasta, myös laajemmin suomalaisen populaarimusiikin ja kansankulttuurin historiasta kiinnostuneille.
Kirjan on kustantanut Suomen Harmonikkainstituutti yhteistyössä Suomen Harmonikkaliitto ry:n kanssa.

TILAA elävästi kirjoitettu tuhti tietopaketti itselle tai lahjaksi

Harmonikkaliitosta p. 03 440 0222 tai email: toimisto@harmonikkaliitto.net

hintaan 46 € (+ postituskulut)

Suomen Harmonikkaliitto ry.